Dat sporten gezond voor de mens is, is algemeen bekend. Sporten heeft verschillende positieve lichamelijke en geestelijke effecten. Drie positieve effecten om te beginnen met sporten:

 

gezond-voedsel

Sporten voorkomt overgewicht.

Wanneer je meer weegt dan goed voor je is, is er sprake van overgewicht. Mensen met overgewicht hebben meer kans op hart- en vaatziekten, diabetes en gewrichtsklachten.Bij normale, dagelijkse inspanning kan een man gemiddeld 2500 calorieën en een vrouw gemiddeld 2000 calorieën eten zonder in gewicht aan te komen. Alles hierboven kan gecompenseerd worden met sporten, om op een gezond gewicht te blijven. Voor mensen met een handicap kan het zijn dat zij meer moeten sporten omdat ze minder calorieën verbranden tijdens de normale, dagelijkse bezigheden. Denk bijvoorbeeld aan mensen in een rolstoel. Sport is dan een gezonde oplossing om op een gezond gewicht te blijven.

Sporten zorgt voor een opkikker

Door lichamelijke inspanning wordt al na 20 minuten endorfine aangemaakt. Deze stoffen in je cellen die ervoor zorgen dat pijn wordt onderdrukt, zorgen ook voor een gevoel van geluk. Daarnaast onderhoud je sociale contacten. Contact met de buitenwereld kan je uit je dip halen. Dus voel je je even niet zo prettig: ga lekker sporten!

Sporten is goed voor je zelfvertrouwen

Sporten geeft je zelfvertrouwen een boost, blijkt uit onderzoek. Sporters hebben een beter zelfbeeld dan mensen die niet sporten. Welke sport of hoe intens je het beoefent is niet van belang. Als je maar regelmatig sport, ben je meer tevreden over jezelf. En dit zijn pas 3 van de vele redenen. Tijd om te gaan sporten dus!

students-guide-to-health-and-fitness-1